23 Eylül 2022

Churchill Gun Carrier | Airfix & Scratch | 1/76


Son zamanlarda modelleri kutudan çıktığı haliyle yaptığımdan bundan biraz sıkıldım ve uğraştırıcı bir çalışma yapmak istedim. Bu amaçla Airfix'in 1/76 boyutundaki Churchill Bridge Layer kitini seçtim. Bu kit üzerinden aklımdaki tankı üretmeye karar verdim.


İnternetten yapmak istediğim Churchill Gun Carrier tankının teknik çizimlerini buldum. Bu çizimlere göre kaba taslak boyutlar belirledim. Bu boyutlarda gerekli malzemeyi Evergreen plastik levhalardan keserek çıkarttım.


Tankın yapısı düz yüzeylerden oluştuğu için kolay bir çalışma olacağını düşünüyordum ve levhaları yapıştırmaya başladım. Öncelikle ön yüzde yer alan namlu açıklığının göz kararı yerini belirledim ve yuvarlak şekilde kestim.


Sonrasında ön yüzeye yan ve arka levhaları ekledim. Bu aşamada bazı kaymalar oldu ama sonradan elden geçireceğimden üzerinde çok durmadım. Tankın sabit tareti öne doğru eğimli olduğundan bu eğimi zımpara yaparak vermeye çalıştım.


Tankın taretinin üst kısmını da kapattım. Kapatırken ön tarafa elimle eğim verdim ve üst parçanın yan levhalara tam oturmasını sağladım. Bazı yerlerde çıkıntı kısımlar kalmıştı. Bu kısımları önce putty kullanarak doldurdum, daha sonra da zımpara yaparak düzlenmesini sağladım.


Taretle olan işim bitince üzerine bazı eklemeler yaptım. Taretin yan taraflarına ekstradan levhalar ekledim ve çıkıntıyı olması gereken şekilde oluşturdum. Yine resimlerde gördüğüm bazı malzemeleri diğer kitlerden bularak ve ya kendim üreterek yerlerine yapıştırdım.


Tankın hareketli taretinin gelmesi gereken yer yuvarlak biçimde yapıldığını fark etmemiştim. Sonradan fark ettiğimde de iş işten geçmişti. Ben de üzerine parafilm kullanarak kanvas örtü yaptım ve o kısım kapandı.


Tankın taret kısmında perçin izleri vardı. Bunlar aslında çıkıntı şeklinde olmalıydı ama ben hafifçe delerek girinti şeklinde yapmak zorunda kaldım. O kadar küçük çıkıntı yapmama imkan yoktu.


Tankı gri renkte astarladım ve sonrasında üzerine taş rengi boya attım. Önce Malta kamuflajı yapmaya karar vermiştim. Ama fırçayla iyi sonuç alamadım ve 3 renkli çöl kamuflajı yapmaya başladım.


Bu amaçla olive green ve sky blue renklerinde boyama yaptım. Renk ilk başta biraz açık oldu. Ama sonradan rengi çok koyulaştırdığımdan son zamanlarda tankları daha açık renkte boyamayı tercih ediyorum.


Tankın ana boyama işlemi bitince üzerinde yer alan detayları boyamaya başladım. Tankın yan tarafında yer alan çeki demiri neredeyse yüzeyle aynı yükseklikteydi. Boyaması çok zor oldu ve hatalar oldu. Onun dışında tüm detayları rahatlıkla boyadım.


Son olarak boya üzerindeki hataları fırçayla düzelttim. Sonrasında da parlak vernikle vernikledim. Parlak vernik kuruyunca elimde olan Polonya Ordusu dekalleriyle tankın üzerine dekalleri yapıştırdım ve tekrardan vernikledim. 


Tankın renklerinin tonlarını yaklaştırmak gerekiyordu. Mavi aşırı parlak, diğer renkler daha mat duruyordu. Bu amaçla tankın üzerine filtre yapmaya başladım. İlk olarak beyaz yağlı boya kullanarak filtre yaptım. Yağlı boyalar modelciliğin en önemli parçalarından ve kaliteli yağlı boya kullanmak çok önemli. Ben Winton kullanıyorum. Biraz pahalı ama bir ömür idare ediyor bir kutusu.


Beyaz filtreden sonra renkleri yaklaştırması için sarı renkte tekrardan filtre yaptım. Son olarak da tankın üzerinde tozlu bir görüntü oluşturması için burnt sienna renginde filtreleme yaparak bu aşamayı bitirdim.


Filtre sonrasında tank üzerinde yağlı boya uygulamaları yapmaya başladım. Bu uygulama aslında klasikleşmiş artık. Tüm yüzeylere farklı renklerde boyayı dokunduruyoruz. Dik yüzeylerde fırçayla aşağı doğru çekerken, düz yüzeylerde boyayı yuvarlak hareketlerle yayıyoruz.


Yağlı boya olarak yine beyaz, mavi, sarı, yeşil, burnt sienna kullandım. Bu renklerle hem farklı renkte akıntılar elde etmeye çalıştım, hem de boyanın monoton kalmasını engellemek istedim. Sanırım white spirit fazla kullanmışım, boya eridi ve istediğim kadar baskın olmadı.


Yağlı boyayla işim bitince tankın tekerleklerinin kamuflajı dikkati çekti. Bazı yerlerde farklı iki renkte geçişler vardı. Boya yapan görevlilerin bu şekilde boyamayacağını düşündüğümden her tekerleği tek renk olacak şekilde boyadım tekrardan.


Yağlı boya tamamen kurusun diye iki gün bekledim. Yağlı boyayla çalışırken en büyük sorun geç kuruması. Siz dışarıdan bakarken kurudu sanıyorsunuz ama bir sonraki aşamaya geçip tank üzerine uygulama yapınca boya akıp gidiyor. Bu nedenle genelde nöbete gitmeden önceki gün yağlı boya yapıyorum. Bir sonraki gün ben nöbetteyken tank kuruyor ve geldiğimde yeni aşama için hazır oluyor.


Yağlı boya kuruduktan sonra yıkama aşamasına geçtim. Tanka kendim ekleme yaptığım kısımlar dışa detaylı olduğu için bu parçaları ortaya çıkartmak için yıkama ve kuru fırçalama kısımları çok önemliydi. Ben Humbrol'un siyah renkli yıkama sıvısını tercih ettim. Bu sıvıyı biraz inceltip kullanırsanız tankın rengini koyulaştırmadan çok güzel bir görüntü elde ediyorsunuz.


Yıkama sonucunda tanka yaptığım eklemeler istediğim derecede belirginleşmediler. Çünkü benim eklediğim parçaları tankın üzerinde oturtacağım bölgeler yoktu. Böyle olunca yapıştırıcıyla temas ettirip yüzeye tutturdum. Doğal olarak bu kısımlar yüzde yüz temas etmediğinden boya aralara kaçıp aktı. 


Bu sıkıntıyı düzeltmek için kürdanla az miktarda siyah yağlı boya aldım ve ek parçaların etrafına dokundurduz. Az miktarda white spirit kullanarak fırçayla siyah boyayı yaydım. Bu sayede sahte bir yıkama görüntüsü elde ettim.


Yıkama işlemi tamamen bitince tankı mat vernikle vernikledim ve eskitmeye hazır hale getirdim. mat verniğin oluşturduğu pütürlü yüzey eskitme işleminde partiküllerin tutunmasını kolaylaştırıyor. Bu nedenle mat vernik tercih etmek en doğrusu.


Mat vernik sonrasında ilk olarak süngerle bir miktar eskitme yaptım. Bunun için hem antrasit hem de Vallejo Chipping boyalarını kullandım. Bu tür eskitmeyi çok abartmamak lazım. Eğer ipin ucu kaçarsa gözü tırmalamaya başlıyor.


Süngerle eskitme sonrasında tankın tekerleklerine, paletlerine, ön ve arkasına elimde olan toz efekti sıvılarından uyguladım. Artık eskisi kadar çamurlu ve kalın eskitme yapmıyorum. Bu ölçekte bence tozlu tanklar yapmak daha gerçekçi duruyor.


Tankın yan ve ön yüzeylerine çok hafif paslı akıntılar yaptım. Daha önce bu tür bir eskitmeyi yağlı boya kullanarak yaptığımdan bu aşamada çok hafif akıntılar yapmayı tercih ettim. Tankın genelini elimde olan çöl tankları için yıkama sıvısıyla yıkadım. Keşke bu yıkamayı daha evvel uygulasaydım. Çok geç uygulayınca önceki aşamalarda yaptıklarımı sildi.


Son olarak tankın egzos çıkışına ve ön namluya is lekeleri yaptım. Çok hafif arka tarafı pas solüsyonlarıyla yıkama yaptım. Yanlarda yer alan brandalara kuru fırçalama ve yıkama yaptım. Tüm bunlar kuruduktan sonra kurşun kalem yardımıyla sivri yüzeyleri parlattım ve modeli bitirdim.


Tankın üzerinde yaptığım oynamalarla benim açımdan çok güzel ve eğlenceli geçen bir yapım aşaması oldu. Boyama ve eskitme kısmında bazı hatalar olsa da sonuç olarak hoşuma giden bir model oldu. Vitrine modeli yerleştirip yeni bir tane yapmaya başladım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder