24 Kasım 2022

Bulgarian Maybach T4H I Italeri I 1/72


M113 personel taşıyıcının bitişiyle birlikte uzun zamandır aklımda olan bir projeye başladım. Bir Panzer IV tankını Bulgar Maybach T4 tankına çevirmek istiyordum. Aslında tank aynı tank ama Bulgarlar nedense farklı bir isim vermeyi istemişler. Bu amaçla internetten resimler aradım ve aklıma yatan bir taneyi yapmaya başladım. 


İnternette bulduğum resimlerde Bulgarların tanklarında amblem olarak basit bir çarpıyı kullandıklarını fark ettim. Bunu rahatlıkla yapabileceğimi düşündüğümden Bulgar tank dekali de aramak zorunda kalmadım. Aslında şu tank üzeri yazılarından elimde olsa iyi olurdu. Ama artık fiyatlar nedeniyle bu ürünlere ulaşmamızın pek imkanı yok.


Italeri kitleri genelde modelciyi dert sahibi yapar. Bu kitin de uyumu hiç iyi değildi. Özellikle taret üzerindeki yan korumalar kesinlikle yerlerine oturmadılar. Aslında uğraşıp bu korumaları kola tenekesinden yapmak daha iyi olabilirdi. Birleştirme açısından başarısız bir kit bence bu Italeri kiti.


Modeli tamamen birleştirdikten sonra Tamiya 87042 Surface Primer L-Gray ürününü kullanarak gri renkte astarladım. Aslında bu araç için "red oxide" diye bilinen oksit kırmızısı da kullanılması daha gerçekçi olabilirdi. Ama son aşamada çok koyu olma ihtimaline karşı yine gri renk astarı tercih ettim.


Astarın kuruması sonrasında yapım aşamasında gözden kaçan hataları fark edip düzelttim. Bu model için kılavuzda verilen önerileri uygulamam mümkün değildi. Ben de internetten araştırdım ve MiniArt kitinde Bulgar tankları için önerdikleri boyama şemalarına denk geldim. Resimdeki rengin benim gözüme Alman sarısına yakın gelmesinden ötürü ben de aracı Alman sarısına boyamaya karar verdim. 


Son dönemlerde genelde Alman araçları için Mission Models ürünlerini kullanıyorum. Bu boyaların renk tonu çok hoşuma gidiyor. Ama astar kullanılsa da plastiğe yapışmakta büyük sorun çıkartıyor. Bu yüzden eskitme yaparken çok sert davranırsanız boya anında plastikten sökülüyor. Mission Models kullanırsanız bu konu aklınızda olsun.


Öncelikle modelin tamamını Mission Models MMP011 Dunkelgelb RAL7028 boyasını kullanarak Alman sarısına boyadım. Tek renk araçlarda monotonluk en büyük sıkıntı olduğundan boyayı Mission Models MMP001 White ürününü kullanarak beyaz renkle açtım. Bu açık renk karışımla modelin boyasını modüle etmeye çalıştım.


Modelin ana boyası bitince detay kısımların boyamasına başladım. Yukarıda paylaştığım resimde namlunun renginin farklı olduğunu gördüm ve ben de Revell Aqua Color 36109 Anthracite renginde boyayarak modele hareket katmaya çalıştım. Modelin paletlerini, makineli tüfeği ve aracın üzerindeki aletlerin metal kısımlarını da Revell Aqua Color 36109 Anthracite renginde boyadım. 


Bu aşamada aracın üzerinde yer alan çarpı şeklindeki amblemleri maske bandı yardımıyla siyah renge boyadım. Bu amaçla Vallejo Model Air 71057 Black boyasını kullandım. Modelin üzerinde yer alan aletlerin tahta kısımları için Vallejo Model Air 71077 Wood boyasını kullanmayı tercih ettim. Bu kısımların daha doğal durması için Vallejo Model Air 71132 Aged White boyasıyla kuru fırçalama yaptım..


Modelin tekerleklerinin kauçuk kısımlarını da Revell Aqua Color 36109 Anthracite rengine boyadım. Aracın üzerinde bolca bulunan aletlerin metalik kısımlarına Vallejo Model Air 71065 Steel renginde kuru fırçalama yaptım. Yine aracın gövdesinde bulunan yangın söndürme tüpünü Vallejo Model Color 70957 Flat Red boyasıyla kırmızıya boyadım. Aslında bir tank üzerinde kırmızı obje olmayacağına eminim ama bu şekilde boyamak modellere hareket katıyor diye bu renkte boyuyorum.


Gövde arkasında yer alan egzozu Vallejo Panzer Aces 70302 Dark Rust ürününü kullanarak pas renginde boyayıp üzerinden Vallejo Model Air 71129 Light Rust boyasını kullanarak açık renkte süngerle eskitme yaptım. Bu aşamada namlu üzerinde kalıp izi fark ettim ve orayı gizlemek için üzerine peçeteden yapılma bir örtü ekledim.


Araca eklediğim örtüyü öncelikle Vallejo Panzer Aces 70314 Canvas renginde boyadım. Sonrasında Vallejo Model Air 71132 Aged White kullanarak örtüye kuru fırçalama yaptım. Tüm boyama işlemleri bitince AK Interactive AK711 Chipping Color ürünüyle aracın eskiyeceğini düşündüğüm bölgelere sünger kullanarak aşındırma yaptım. 


Modelin üzerindeki boyalar kuruyunca tankı Vallejo 26517 Gloss Acrylic Varnish ürünüyle parlak vernikledim. Araç için kutudan çıkan dekalleri kullanmadığımdan ikinci defa vernikleme gerekmeden sonraki aşamalara hızlıca geçtim. İlk olarak yağlı boya ile filtre uygulamasına başladım.

Filtre için Winsor&Newton ürünlerini kullandım. Modele beyaz filtreyi Winton Titanium White boyasını kullanarak yaptım. İkinci sırada Winton Burnt Sienna ürününü kullandım. Son olarak da Winsor Yellow ürününü kullanarak sarı filtre yaptım ve bu aşamayı sonlandırdım.


Filtre aşaması bitince modelin yıkamasına geçtim. Yıkama için yağlı boyalar ve hazır ürünler kullandım. İlk olarak genel yıkama için Winton Raw Umber boyasını kullandım. Noktasal yıkama yerine tüm modele yıkama yaptım ve oldukça da ağır bir yıkama yaptığımı sonradan fark ettim. Yıkama bitince her zamanki gibi fazlalık kısımları terebentin batırılmış fırçayla aldım. 


Genel yıkama bitince Tamiya Panel Line Accent Color 87131 Black ürününü kullanarak ızgara aralarına siyah yıkama uyguladım. Namlu üzerindeki örtüyü de bu ürünle yıkadım. Sonrasında gövde üzerindeki alet ve halatlara Tamiya Panel Line Accent Color 87140 Dark Brown ürünüyle koyu kahverengi yıkama yaptım. Yine fazlalıkları terebentine batırılmış fırça yardımıyla aldım.



Yıkama bitip de eskitmeye geçmeden önce önce modele yaptığım işlemleri korumak amacıyla tankı mat vernikledim ve bu amaçla Vallejo 26518 Matt Acrylic Varnish kullandım. Mat vernik bu renk araçlarda dikkatli kullanılmalı çünkü fazla kaçırdığımız zaman araç oyuncak gibi gözükmeye başlıyor.



Genelde eskitme aşamasına paletlerle başlarım. Bu araçta da alışkanlığımı değiştirmedim ve Vallejo 73121 Desert Dust pigmentini terebentinle karıştırarak paletlere ve yol tekerlerine uyguladım. Bu karışımı yan korumalara da sürdüm. Sonrasında terebentinle ıslatılmış bir fırça kullanarak pigmentleri sabitledim. Egzoza ise Humbrol Weathering Powder AV0004 Smoke ürünüyle is görünümü vermeye çalıştım.



Tankın tüm yüzeylerini farklı ürünleri karıştırarak pigmentledikten sonra tekerlekler, yan korumlar ve paletlere AK Interactive AK4062 Light Dust Deposit solüsyonuyla yıkama yaptım. Aracın yıpranabilecek kısımlarına kürdan ucunu AK Interactive AK711 Chipping Color boyasına batırarak çizikler oluşturmaya çalıştım. 



Modelin yan korumaları ve ön yüzeylerine hareket katmak için AK Interactive AK012 Streaking Grime ürünüyle akıntılar yaptım. Aslında biraz daha belirgin uygulasam daha göze güzel gelebilirmiş. Bu haliyle akıntılar pek seçilmediler. Aracın gövde ve taretinin üst yüzeylerini de Vallejo 73119 European Earth Pigment ürününü çok az miktarda fırçaya alarak tozlandırdım.



Bitiş aşamasında her zamanki gibi modele metalik görünüm vermek için kurşun kalem kullanarak köşe kısımları çizdim ve tüm yüzeylerden grafiti kalemini sürterek geçtim. Modeli bu şekilde bitirdim. Aslında bu araç da beklediğimin üzerinde bitti. Son dönemde yaptığım en güzel model oldu diyebilirim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder