21 Eylül 2022

IS-7 I Trumpeter I 1/72


En sevdiğim tanklardan bir tanesi IS-7 ve elimde bu tankın hem 1/35 hem de 1/72 boyutlarında kitleri var. 1/35 boyutunda kit yapmaya vakit bulamadığımdan tezgaha 1/72 boyutlu Trumpeter kitini aldım. Bu kiti herhangi bir ekleme yapmadan kutudan çıktığı gibi bitirmeyi planlıyorum.


Kitin yapım aşaması oldukça kolay oldu. Bunun en önemli sebebi paletlerin ve tekerleklerin kutudan tek parça halinde çıkması oldu.Paletlerle uğraşmamak bana zaman kazandırdı.


Tankın üzerinde yer alan makineli tüfeği dik pozisyonda yerleştirdim. Aslında yatay konumda katlanmış halde de konulabilir. Ben bu haliyle sanki savaş pozisyonunda olsun istedim.


Tankın içinden çıkan namlunun ucunda delikler yoktu. Bu şekilde kalmasını istemedim ve delikleri açmaya başladım.


Tüm delikler açılınca oldukça gerçekçi bir görünüm ortaya çıktı. Aslında bazı kitlerden bu şekilde delikli namlu görünümü veren etched parçalar çıkıyor. Ama Trumpeter böyle bir parça kullanmak istememiş.


Tanka daha gerçekçi görünüm kazandırmak için tarete döküm efekti yapmaya karar verdim. Bunun için Tamiya sıvı putty içine tutkal karıştırdım.


Elde ettiğim karışımı tankın taretine sünger kullanarak gelişi güzel sürdüm. Bulamaç kuruduktan sonra çok güzel bir döküm efekti oluştu.


Tankın yapım aşaması bitince gri renkte astar kullanarak tüm gövde ve tareti astarladım. Astar yapım aşamasındaki hataları ortaya çıkardığı için yapılması gereken bir uygulama.


Astar sonrasında gördüğüm hataları düzelttim ve tankı boyama aşamasına getirdim. Boyama için hazır setlerden kullanacağımdan ön gölgeleme yapmadım.


Boyama için öncelikle tankın kuytu kısımlarına koyu yeşil rengi airbrush kullanarak attım. Aslında boya yaparken özellikle tek renk bir tank yapacaksanız monotonluğu kırmak çok önemli. Bu yüzden farklı yüzeylerde değişik tonlarda boyama yapmak çok önemli.


Ben boya olarak Vallejo kullanmayı tercih ettim. Hem hızlı kuruyor, hem de boya tonunu çok seviyorum. Tek sıkıntı renklerle adlarının tutmaması. Mesela is rengi alıp siyah beklerken kahverengi bir boyayla karşılaşabiliyorsunuz.


Tankın boyanmasında sonraki aşamada açık yeşil tengi kullanarak geniş düz yüzeyli kısımları boyadım. Bu sayede kuytu kısımlar karanlık, düz kısımlarsa açık renkli gözüktü. Bu ışık oyunları monotonluğu bozmakta çok önemli.


Kuytu kısımlar ve düz yüzeylerin boyaması bitince tankın çıkıntılı kısımlarını çok açık renkli yeşille boyadım. Bu kısımlar en uçta olduğundan güneş ışığını da yansıtırlar. Bu nedenle açık renkte olmaları önemli.


Tankın gövdesinin boyaması bittikten sonra detayları boyamaya başladım. Öncelikle tankın namlusunu is rengiyle boyadım. Boyama bittikten sonra metalik renkte kuru fırçalama yaptım. Namlunun boyaması hoşuma gitti.


Namludan sonra tankın paletlerine geçtim. Paletleri Revell'in Aqua serisinden pas renginde boyadım. Boya kuruduktan sonra yere ve tekerleklere temas eden kısımları metalik renkte kuru fırçalama yaptım.


Tankın üzerinde yer alan makineli tüfeği önce antrasit renginde boyadım. Yanlarda yer alan mermi kutusu gibi ekleri yeşile boyadıktan sonra makineli tüfeğe metalik renkte kuru fırçalama yaptım.


Tankın taretinin arka kısmında yer alan namlu temizleme çubuklarını tahta görünümü vermek için Vallejo'nun eskitilmiş tahta boyasıyla boyadım. Sonrasında yağlı boya kullanarak üzerine damarlar çizdim ama bu ölçekte pek belli olmadılar.


Tankın üzerinde bir kaç farklı yerde öne veya arkaya bakan makineli tüfekler var. Kullanım açısından çok gereksiz olduğunu düşündüğüm bu makineli tüfekleri de antrasit renginde boyadım. O kadar ince parçalardı ki bir kaç defa kırıldılar. En sonunda sabitleyip metalik kuru fırçalama yaptım.


Son olarak tankın her iki yanında bulunan kürek, testere gibi detayları boyadım. Bunların da saplarını tahta renginde, metalik kısımlarını da antrasit renkte boyadım. Son olarak kuru fırçalama yaptım ve tankın boyama aşaması tamamen bitmiş oldu.


Boyama aşaması tamamen bittikten sonra boyayı korumak için tankın üzerine vernik atmak gerekiyordu. Normalde bu aşamada parlak vernik tercih ederim. Ama IS-7 için yarı mat vernik kullanmak istedim.


Aslında parlak vernik tercih edilmesinin iki nedeni var. İlk neden dekalleri iki parlak vernik katı arasına alıp parlamasını engellemek. İkinci nedense yıkama aşamasında parlak verniğin kaygan bir yüzey oluşturarak işimizi kolaylaştırması.


Ben IS-7 için yarı mat vernik kullandım. Sonrasında verniğin tamamen kurumasını bekledim. Verniği tamamen kuruması çok önemli yoksa bir şekilde yıkama esnasında kullanılan white spirit'le etkileşime girip yerinden sökülebiliyor.


Mat vernik tamamen kuruyunca tankın üzerinde yer alan periskop camlarını boyamayı unuttuğumu fark ettim. Tarette ve gövdenin önünde sürücü mahallinde bulunan periskopları elimde bulunan periskop boyalarıyla boyadım.


Periskoplar da kuruyunca tankın üzerine dekallerini yerleştirdim. Aslında bu tankın yapılan tek örneği üzerinde bir işaret ya da amblem yok ama sonuç olarak benim yaptığım tank operasyonel olduğundan üzerinde işaret olması da gerekir diye düşündüm. 


Sayı olarak 980 numarayı tercih ettim. Aslında bu numaralar hangi kriterlere göre veriliyor bilmiyorum. Ben kafadan bu sayıyı yazdım. Taretin ön tarafına da bayraklı bir dekal yerleştirdim.


Bu aşamada dekalleri de koruma altına almak gerekiyor. Bu amaçla aslında parlak vernik kullanılsa da ben ilk başta kullandığım yarı mat vernikle devam ettim. Dekalleri iki vernik katı arasında korumaya aldım ve verniğin kurumasını beklemeye devam ettim.


Vernik kuruduktan sonra yıkama aşamasına geçmeyi planlıyordum. Ama internette bir kaç modelcinin bu tankı inanılmaz paslı yaptığını gördüm. Ben de bakımsız bir Rus tankı yapmaya karar verdim ve internetten pas efektleri sipariş ettim.


Başlangıçta paslı yapmayı planladığım yerler ön ve arka çamurluklarla, motor ızgarasının üzerindeki alandı. Sonradan taretle gövdenin birleştiği bölgeye de pas yapmaya karar verdim. Taret üzerinde debir kaç yerde pas yapacaktım ama taret üzerinde gövde kadar fazla pas olmasın istedim.


Öncelikle taretin oturduğu gövde kısmından başladım. İlk olarak koyu renkte pas efektiyle başlayıp uçlara doğru daha açık renkli olanları kullandım. Daha sonra Mustafa beni uyardı. Bu bölgelere tankçılar sürtünme olmasın diye yağ sürerlermiş. Ben de dokuya bir yağ eklemesi yaptım. 


Sonraki aşamada ön ve arka çamurluklara geçtim. Bu bölgelerde de aynı sıralamayı izledim. Önce koyu renkli pasla başlayıp yavaştan rengi açarak kenarlara ilerledim. Bu bölgelerde paslı alanla pas olmayan alan arasında keskin çizgiler kalıyordu. Bunu engellemek için paslı yıkama solüsyonlarıyla hafif yıkama yaptım.


Izgaraların olduğu kısımdaysa kapakların çevresinde ve ızgara çerçevelerinin etrafında pas olsun istedim. Bu bölgelere pas uyguladıktan sonra kapak ve çerçevelerin sivri kısımlarını metalik renkte kuru fırçaladım. Böylece doku daha gerçekçi durdu.


Taretteyse kapakların çevresine, makinelinin olduğu kısmın çevresine ve önde mantletin arkasına pas efekti yaptım. Yine aynı şekilde bu bölgelere de yıkama yaparak sınırları belirsizleştirdim.


Pas aşaması tamamen bitince sıra yıkamaya geldi. Tankı tamamen yıkamak yerine pin wash denen bölgesel yıkama yapmayı tercih ettim. Çünkü tankın koyulaşmasını istemedim. Bu tankta yağı boya uygulaması yapmadım.


Yıkama bittikten sonra tanka bir kez daha yarı mat vernik attım. Mat vernik kullanmak istemedim. Çünkü tank genel olarak koyu olsun istemiyordum. Ben de yarı mat vernikle devam ettim.


Vernik sonrasında paslı yıkamalarım silindi. Ben de tekrardan pas efekti yaptığım kısımlara yıkama yapmak zorunda kaldım. Bu bölgelerde keskin geçişler olsun istemedim.


Vernik ve paslı yıkama kuruduktan sonra eskitme yapmaya başladım. Öncelikle taret kısmından başladım eskitmeye ve çok hafif süngerle eskitme yapmaya başladım.


Süngerle eskitme yaparken tank mürettebatının bastığı yerleri aşındırmaya çalıştım. Eğer çok abartırsanız özellikle 72 ölçekte işler çığırından çıkabiliyor. Bu nedenle az miktarda süngerle eskitme yaptım.


Taretin süngerle eskitmesinden sonra paslı kısımların etrafına metalik renkte kuru fırçalama ve kurşun kalemle parlatma yaptım. Kurşun kalem kullanmak gerçekten de tanka güzel bir görünüm veriyor. Eskiyen yerlerde ortaya çıkan metal efektini güzel ortaya çıkartıyor kurşun kalem.


Taret üzerinde bir sonraki aşamada pas efekti yaptığım yerlere paslı akıntılar yaptım. Bu kısımlara yağmur suyu temas ettiğinde pası aşağı doğru akıtıyor. Bu akıntıları ölçeğe göre ince yapmaya çalıştım. En son halinde gözüme güzel gözüktüler.


Periskop gibi çıkıntıların olduğu kısımlara hazır solüsyonları kullanarak akıntılar yaptım. Bu kısımlara yaptığım akıntılar paslı olanlara göre biraz daha belirgin oldular. Aslında biraz daha fazla eskitsem daha iyi olurmuş.


Taretin geneline toz solüsyonlarıyla yıkama yaparak bu kısımla olan işimi bitirdim. Taretin rengi gövdeye göre bir ton açık kaldı. Ama bunu da güneş altında kalmasına bağlayıp tareti bir kenara bıraktım.


Gövdenin öncelikle ızgara kısmıyla eskitmeye başladım. Izgara üzerinde hava almaya yarayan kısımlara is ve toz efekti yaptım. Yine detaylar kaybolmasın diye bu kısımlara metalik kuru fırçalama ve kurşun kalemle parlatma yaptım.


Bir sonraki aşamadaki tankın arkasında yer alan egzos çıkışlarını pas renginde boyadım. Pas rengi boyanın uç kısımlarına is efekti yaptım. Sonrasında köşe kısımları metalik kuru fırçalama ve kurşun kalemle parlatma yaparak bitirdim. 


Egzosta çıkan atık gazın gövdeye temas ettiği bölgeye is efekti yaptım. İs efektini çok dikkatli yapmak gerekiyor. Çünkü aşırıya kaçarsanız siyah renk altta yer alan her şeyi siliyor. Bu yüzden çok az siyah renk kullanıp üzerinden akıntılar yapmaya çalıştım.


Arkada yer alan iki tane benzin bidonunun alt kısımlarını toz solüsyonlarıyla yıkadım. Sonrasında üzerinden benzin doldurulan kısımlardan aşağıya doğru yağlı akıntılar yaptım. Son olarak da köşe kısımlarına kurşun kalem sürerek parlattım ve bidonlarında işini bitirdim.


Tankın arka çamurluklarının iç kısmına toz ve çamur efekti yaptım. Üst kısımlara da tozlu yıkama ve akıntılar yaptım. Arka tarafın yere baka yüzüne de çamurlanma ve tozlanma yaparak bu kısmı tamamen bitirdim.


Tankın ön tarafında periskopların ve çıkıntılı kısımların altından akıntılar yaptım. Burada hem akıntı solüsyonları hem de paslı sıvılardan kullandım. Yine önde yer alan lambaların iç kısımlarını parlak renkte boyadım.


Ön kısım ok gibi ileri uzanan şekilde yapıldığından kenar kısımlarına metalik renkte kuru fırçalama yaptım. Yine kuru fırçalama yaptığım kısımlara kurşun kalemle parlatma yaptım. Aynı işlemi paslı akıntı yaptığım ön çamurluklara da uyguladım.


Ön tarafın yere bakan kısımlarına önce çamur efekti uyguladım. Aslında bunu biraz fazla kaçırmışım sanırım. Tankın geneline göre çok çamurlu durdu. Son olarak tozlu yıkama yapıp ön kısımda olan eskitme işlerini bitirdim.


Tankın yanlarında yer alan palet ve tekerlekleri zaten pas renginde boyamış ve kuru fırçalama yapmıştım. Paletlerin etrafına biraz daha kurşun kalemle parlatma yaptım. Tekerleklerin palete temas eden yüzeylerine de parlatma yaptım ama yeterince yapmadığımdan yeşil renk belirgin kaldı.


Kalın eskitme yapmayı sevmediğimden tekerleklerin çevresine palete temas ettikleri yüzeylere tozlanma yaptım. Tekerlekleri içinde kalan gövde parçasının üzerine pigment döküp üstünden terebentin damlattım ve pigmenti yerine sabitledim.


Paletlerin dış yüzeylerine önce tozlu yıkama yaptım. Daha sonra iç kısımlarına hem toz hem de pas pigmentlerini karıştırarak sürdüm. Üzerlerinden terebentin geçerek yerlerine sabitledim.


Yıkama ve pigment uygulamasından sonra tekerlekler çok tek düze gözükmeye başladılar. Ben de tekrardan çok hafif siyah renkli yıkama yaptım. İyice belirgin hale gelince tekrardan üzerinden tozlu yıkama yaparak dengelemeye çalıştım.


Tankın gövdesinin yan yüzeylerine önce paslı akıntılar yaptım. Sonradan hazır akıntı solüsyonlarıyla tekrardan akıntılar ekledim. Yine tozlu yıkama yaparak bu kısımları da eskittim.


Gövde üzerinde yer alan aletlerin etraflarına toz birikeceğini düşündüğümden o kısımlara da tozlu yıkama yaptım. Metal aletlerin köşelerine kurşun kalem yardımıyla parlatma yaptım. 


Eskitmenin son aşamasında tankın yan yüzeylerine fırçaya aldığım çamur efektlerini airbrush üfleterek sıçrama efektleri yaptım. Bu uygulamayı dikkatli yapmazsanız tüm tank çamur olabilir. Bu yüzden yavaş yavaş ve uzaktan üfletmeye çalıştım.


Son aşamada tankın genel bir kontrolünü yapıp gözüme çarpan yerleri düzelttim. Paslı kısımlara biraz daha yıkama yaptım. Tamamen bittiğine karar verdiğimde de resimlerini çekerek modele son verdim.


IS-7 tankını çok sevdiğimden midir nedir bilmiyorum ama bu model şu ana kadar en sevdiğim modelim oldu. Bitirip vitrine kaldırdım ve başka bir 72 ölçek modelle hobiye devam ettim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder