17 Eylül 2022

Panzer Jaeger IV L/70 | Matchbox | 1/76


İnternete bakınırken karşıma bir tane çok eski Matchbox kiti çıktı. Merakıma yenik düştüm ve kiti satın aldım. Önceden bir tane Jagdpanzer IV kiti yapmıştım ama çok kötü olmuştu. Ben de tekrardan bir tane daha yapayım dedim ve kiti tezgaha aldım. Bu sefer yaptığımız kit 1/76 boyutunda bir Panzer Jaeger IV L/70 tankına ait.


Öncelikle tankın birleştirme aşamasında plastiğin kalınlığı dikkatimi çekti. Maket endüstrisi aradan geçen zamanda çok gelişmiş. Artık çok daha ince plastikten üretiliyor maketler ve yapımı da daha zevkli oluyor.


Tankın paletleri oldukça kalındı ve gerçekçi durmuyordu. Elimde başka palet olmadığından orjinal olanları kullanmak zorunda kaldım. Yine bir çok parçada uyum sorunu ortaya çıktı. Özellikle yanlarda yer alan korumalar çok sıkıntı çıkarttılar. Birleştirme aşaması bitince çok sevindim açıkçası.


Aklımda 3 renkli bir kamuflaj olduğundan sırayla renkleri boyamaya başladım. Öncelikle red oxide rengini attım ve kurumasından sonra da üzerine maskeleme yaptım.


Maskeleme sonrası dunkelgelb denilen sarı rengi attım ve kurumasını bekledim. Bu renkle tankın üzerinde yer alan benekleri yapmış oldum. Aslında boyayı daha ince ve daha açık renk atsam iyiymiş. Çünkü arada kat farkı oluştu. Az ve ince atınca belli belirsiz sınırlar oluyor ve görünümü de güzel oluyor bu sayede.


Son olarak da yeşil rengi attıp ve boyama aşamasını bitirdim. Aslında yeşil renk tankı çok koyu gösterdi. Rengi iyice açmam ve sonra boyamam gerekirdi. Açıkçası bu kadar koyu olmasını beklemiyordum. 


Boyama aşaması tamamen bitince tankın üzerinde yer alan bantları tek tek çıkarttım. Ortaya çıkan görüntü tam istediğim gibiydi. Sadece arada kat farkı oluşması beni rahatsız etti.


Tankın genel boyaması bitince detayları boyamaya geçtim. Paletler ve arkada yer alan palet parçalarını boyadım. Yine yedek tekerlekleri aslına uygun boyadım. Kazma, kürek gibi parçalar hemen hemen tabana gömülü gibi olduğundan boyaması da zor oldu.


Tankın tüm boya işlemleri bitince parlak vernik uyguladım. Aslında artık çok fazla parlak vernik kullanmak istemiyorum. Ama yıkama işlemini çok kolaylaştırıyor.


Parlak vernik tamamen kuruyunca tankın dekallerini uyguladım. Kitin içinden çıkan dekaller parçalandığı için elimde olan dekallerden ortaya karışık yaptım. Alman dekali elimde çok fazla bulunduğundan sorun yaşamadım.


Dekaller tamamen yerine oturunca tekrardan parlak vernik uyguladım. Üst üste uygulamamın nedeni sizin de bildiğiniz gibi dekalleri iki vernik katı arasında korumaya almak. Bunun yanında dekallerin parlamasını da önlemiş oluyoruz. Dekallerin parlamaması çok önemli. Bu hatayı sonradan düzeltmek çok zor oluyor.


Parlak vernik tamamen kuruduktan sonra en sevdiğim aşamaya başladım. Nedense yağlı boya kullanarak eskitme yapmak artık favorim oldu. Yağlı boya tankın parlaklığını alıyor ve renkleri çok güzel öldürüyor. Bu nedenle yağlı boya kullanımı modele cidden güzellik katıyor.


Öncelikle tankın tüm yüzeyine burnt sienna renginde filtre yapmakla başladım işe. Filtre farklı renkte ve dokudaki boyalarımızın tonlarının birbirine yaklaşmasını sağlıyor. Bu nedenle çok önemli bir aşama filtre aşaması.


İkinci olarak sarı renkle filtre yaptım. Rengi biraz açmam gerektiğinden açık tonlar tercih ettim bu aşamada. Son olarak da beyaz renk kullanarak filtreleme yaptım. Tankı kurumaya bıraktım. Yağlı boyanın kuruması cidden çok uzun zaman alıyor.


Filtre tamamen kuruyunca tankın yan yüzeylerine yağlı boyalardan farklı renklerde kürdan ucuyla dokundurdum. Sonrasında white spirit sürdüğün bir fırçayla aşağı doğru çekerek boyanın yayılmasını sağladım. Böylece farklı tonlarda kontrast yakalayıp monotonluğu bozmuş oluyoruz.


Yan yüzeylerle işim bitince tankın düz kısımlarına geldi sıra. Burada da aynı şekilde kürdan kullanarak farklı renklerde boyaları dokundurdum. Düz yüzeylerde önceki işlemlerden farklı olarak fırçayla yuvarlaklar çizerek boyayı dağıttım. Bu şekilde yine kontrast oluşturmuş oldum.


Yağlı boya işlemleri tamamen bitip boya da kuruduktan sonra yıkamanın sırası geldi. Yıkamadan önce tekrardan vernik atabilirdim ama ben atmamayı tercih ettim. Tankın yıkamasını çok hafif ve sadece kuytu kısımlara denk gelecek şekilde yaptım.


Açıkçası yıkama kısmı beni oldukça memnun etti. Hem tank kararmadı hem de tankın kuytu ve kenar kısımları güzel belirginleştiler. Bazı yerlerde panel liner kullandım. Çünkü panel liner çok akışkan ve düz oyuklarda güzel yayılıyor.


Yıkama sonrasında tank tamamen kuruduktan sonra bu sefer mat vernikle tankı vernikledim. Eskitme öncesinde mat vernik attığımızda tankın üzerinde pütürlü bir yüzey oluştuğundan partiküllerin tutunması da kolay oluyor. Bu nedenle mat vernik atmak önemli.


Mat vernik tamamen kuruduktan sonra öncelikle tankın üzerine Vallejo Rainmarks uyguladım. Ama ne yaptıysam bu solüsyonu tankın üzerinde inceltemedim. Bir anda tanka yaptığım tüm uygulamalar silinde neredeyse. Keşke öncelikle başka bir yerde deneme yapsaydım. Bu da bir ders oldu bana.


Yaşadığım faciadan sonra moralleri düzeltip tanka geri döndüm. Öncelikle tankın tekerleklerine farklı toz solüsyonları uyguladım. Aslında biraz pinwash yapsam tekerlekler daha güzel gözükebilirmiş ama bunu o anda tahmin edemedim.


Tankın ön ve arkasına da toz uygulaması yaptım. Tozun bulaşabileceği her yere fırçayı dokundurdum. Biraz da yanda yer alan korumaların alt kısımlarına tozlanma yaptım.


Tozlanma aşaması bitince tankın dikey yüzeylerinde aşağıya doğru akıntılar yaptım. Bu tür akıntıların kalınlığı çok önemli ve akıntıların çok belirgin olmaması gerekiyor. Yoksa gerçekçilikten uzak bir görüntü ortaya çıkıyor.


Tankın arkasında yer alan yedek paletlere ve egzosa pas efekti vermeye çalıştım. Bu aralar bu pas oyunlarını çok yapmayı deniyorum ama bir türlü istediğim görünümü yakalayamadım. Bu konu üzerinde daha fazla çalışmam lazım.


Tankın paletleri üzerinde yere temas eden kısımlarına metalik efekt vermek için uygun boyalarla kuru fırçalama yaptım. Aralarda kalan kısımlara hem pas hem de toz dokundurdum. En son aşamada pigment uygulayarak paletleri bitirdim.


Tankın namlusunun uç kısmına ve arkada yer alan egzos çıkışlarına elimdeki is pigmentiyle atış sonrası toplanan kurumların görüntüsünü vermeye çalıştım. Ama pigment sabitleyiciyi az uyguladığımdan sanırım namlu ucundaki tamamen söküldü. Egzos içini ve namlunun içini panel liner ile doldurdum. 


Tankın köşelerine metal efekti vermesi kurşun kalem ve grafiti kalemi kullanarak parlama yaptım. Bu uygulama çok önemli. Tankınızı plastik görüntüsünden uzaklaştırıp metalleşmesini sağlıyor. İki farklı kalem kullanarak değişik tonlarda aşınma oluşturmaya çalışıyorum. İstenirse metalik renkler de uygulanabilir.


Tankın üst kısmına pas ve antrasit renklerde süngerle eskitme yaptım. Mürettebatın temas ettiği yerleri parlatmayı amaçladım. Ama çok fazla abartılırca ucu kaçtığından dikkatli olmaya çalıştım.


Son olarak tankın üst kısmını da tozlandırıp maketin yapımını bitirdim. Aslında çok heves ettiğim bir kit olsa da sonuç olarak istediğim yere varamadım. Boya kalın olduğundan katlar arasında yükseklik farkı oldu. Tankın genel rengi çok koyu oldu. Ama sonuçta en iyi model bitmiş modeldir.


Aslında bu kitin bazı problemleri mevcut. Öncelikle eski bir kit ve plastiği çok kalın. Bu nedenle istediğiniz gibi eğip bükemiyorsunuz. Yanlardaki korumalar sürekli olarak kopuyorlar. Onları en sonunda tekerleklere sabitlemek zorunda kaldım. Genel olarak kitin yapımı zevkli değil.


Sonunda bir tankı daha bitirdim ve vitrine kaldırdım. Aslında istediğim kalitede bir çalışma olmadı ama bir daha bu kamuflaj motifinden denemeyi planlamıyorum. Yeni bir tankla model yapmaya devam etmeyi planlıyorum. Bu sefer yine bir Alman yapmak amacındayım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder