24 Eylül 2022

SU-100 I UM I 1/72


SU-100 çok sevdiğim bir tank modeli ve internette farklı bir kitine rastlayınca hemen satın aldım. UM Model daha önce bilmediğim bir üretici olsa da Mısır tarafından kullanılan bir SU-100 modeli ilgimi çekti. Kitin içinden resin ve etched parçalar da çıkması gerçekten beni şaşırttı.


İnternette araştırma yaptığımda bu modelin gerçek hayatta var olan resmini buldum. Model gerçekteki halinin birebir aynı şekilde modellenmiş şekli olunca ilgim daha da arttı.


Kitin birleştirme aşamasında resin parçalar beni çok zorladı. Kullandığım yapıştırıcıdan olsa gerek plastik parçalara bir türlü tutunmadılar. Kit üzerinde yer alan detaylar oldukça fazlaydı. Tek sıkıntı alt gövdeyle üstün birbirine oturmamasıydı. Tam ortada kalan boşluğu macunla doldurmam gerekti.


Tankın üzerinde birleştirme işlemlerim bitince balkona aldım ve astarladım. Hava müsait olduğu müddetçe bu tür işlemleri balkonda yapmayı daha çok tercih ediyorum. Kullandığımız tüm kimyasallar sağlığa oldukça zararlılar.


Tankın üzerine temel renk olarak Revell Aqua serisinden sandy yellow kullandım. Renk üzerinde oynama yapmadığımdan koyu gözüktü. Gerçek tankın renginden de oldukça uzak oldu.


Bunun üzerine rengi modüle etmeye karar verdim. Kendim beyaz, sarı ve kahverengi tonlarından karıştırarak göz kararı bir renk elde ettim. Altta yer alan temel rengin üzerine bunu süngerle çok sulandırıp inceltilmiş şekilde uyguladım.


Son haliyle hem detaylar kaybolmadılar, hem de renk gerçek hayatta olan renge yaklaştı. Bu esnada tankın mantleti ve namlusu defalarca koptular. Geri yapıştırdıkça namlu yamuldu ve yana bakmaya başladı. 


Tankın ana boyası bitince detayları boyamaya başladım. Paletleri pas renginde boyadım ve metalik renkte kuru fırçalama yaptım. Son hali hiç içime sinmese de bu hali üzerinde daha fazla oynamadım.


Kitten çıkan büyük yeşil dekaller oldukça kaliteliydi ve kolaylıkla yerlerine tutundular. Genel haliyle kit gerçek anlamda etched parçaları, resinler ve plastik tekerlekleriyle fiyatının çok daha fazlasını hak ediyor açıkçası.


Dekallerin kurumasından sonra tankın üzerine parlak vernik attım. Aslında artık tank üzerine parlak vernik uygulaması yapmıyorum. Şu sıralar saten vernik kullanıyorum. Ama bu tankı yaparken parlak vernik kullanıyordum. Parlak verniği bırakmamın nedeni sonraki uygulamalarda ne yaparsam yapayım o parlaklığı kıramamam. 


Parlak vernik tamamen kuruduktan sonra sıra filtre yapmaya geldi. Filtre için burnt sienna, beyaz ve sarı renkleri kullandım. Çöl tankına en uygun renkler olarak aklıma bu renkler geldiler. 


Sarı renk filtre renkleri birbirine yakınlaştırırken, beyaz renk filtre tüm renkleri soldurdu. Son olarak burnt sienna renginde filtreyle tanka tozlu bir görünüm verdim.


Filtre tamamen kuruduktan sonra tankın rengini monotonluktan uzaklaştırmak için yağlı boya uygulamasına geçtim. Yağlı boya uygulamasından önce filtrenin iyice kuruması çok önemli. Yoksa bir önceki uygulama tamamen silinip gidiyor.


Öncelikle tankın düz yüzeylerine yağlı boya noktaları kondurttum. Sonrasında bu noktaları terebentin ve fırça ucu yardımıyla yüzeye yaydım. Önceden white spirit kullanırken artık terebentin kullanıyorum. Fazla miktarda white spirit verniği çözüp boyayı yerinden kaldırabiliyor.


Tankın üzerine uyguladığım yağlı boyalardan beyaz rengin ana renk olan sarıyı çok doğallaştırdığını fark edince beyaz miktarını biraz arttırdım. Beyaz yanında yeşil, sarı, burnt sienna ve mavi renklerden de kullandım.


Yatay yüzeylerle işim bitince dikey kısımlara geldi sıra. Ekstradan akıntı yapmak istemediğimden burada yaptığım uygulamaları biraz daha belirginleştirmek istedim. Bu amaçla burnt sienna rengini daha fazla uyguladım.


Yağlı boyayla işim bitince tankı uzun süre kurumaya bıraktım. Tamamen katılaşmadan sonraki aşamaya geçerseniz tüm yağlı boya uçup gidiyor. Yıkama için çöl araçları için olan yıkamaları değil Humbrol'ün siyah yıkama sıvısını kullandım.


Yıkama işlemi genelde tankı çok koyulaştırıyor. Bu yüzden yıkama solüsyonunu da terebentinle incelterek yıkama yapıyorum. Yıkama işlemi bittikten sonra düz yüzeylerin üzerini terebentinli kulak çubuğuyla temizlemek de rengin açılmasını sağlıyor.


Yıkama işlemi bitince tankın tamamen kurumasını bekledim. Maket kuruduktan sonra boyanın üzerine mat vernik atarak önceki yaptığımız işlemleri koruma altına aldım. Mat vernik her zaman söylediğim gibi pürüzlü bir yüzey oluşturup eskitme işlemini kolaylaştırıyor.


Eskitme işleminden önce yıkama esnasında kaybolan parlaklığı kazandırmak için tekrardan çıkıntı kısımlara kuru fırçalama yaptım. Zaten tek renk olduğundan monoton olan tank parlaklık olmazsa iyice sıkıcı hale geliyor. Bu yüzden bu aşamada kuru fırçalama yapmayı tercih ettim.


Tankın ilk olarak arka kısımda yer alan ızgaralara doğal görünüm kazandırmak için is bulaşı yaptım. Izgaraların tamamını is kaplamak yerine orta kısımdan başlayarak yuvarlak şekilde bulaştırmak daha gerçekçi görünüm veriyor. Fakat bu ölçekte bunu başaramadım maalesef.


Sonraki aşamada önde yer alan palet baklalarıyla arkada yer alan egzos çıkışlarını paslandırdım. Egzosların uç kısımlarına is efekti yaptım. Önde yer alan palet baklalarının paslı hali hoşuma gitmedi. Daha fazla pigment kullansam daha gerçekçi dururmuş.


Tank çöl kamuflajı içinde olduğundan çok fazla çöl tozuyla kaplı olması gerekir diye düşündüm. Elimde olan çöl tozu sıvısıyla bol miktarda terebentini karıştırıp yıkama yapar gibi tanka sürdüm. Bu şekilde genel olarak tozlu bir görünüm elde etmeyi amaçladım. İstedim görünümü de elde ettim. 


Tankın tekerlek kısımlarının içinde toz çok fazla birikir diye düşündüm. Bu kısımları pigmentle doldurdum. Sonrasında da pigment sabitleme solüsyonuyla tamamını yerine yapıştırdım.


Paletler ve tekerlekleri hem pas hem de tozlu yıkama karışımlarıyla yıkadım. Terebentinle karıştırdığım paletler için yıkama sıvısıyla da son kez yıkama yapıp kurumasını bekledim. Kuruduktan sonra gümüş renginde boyayla kuru fırçalama yaptım.


Tankın köşeli kısımlarını iki farklı kurşun kalemle çizerek parlattım ve belirginleştirdim. Bu efekt tanka metalik bir hava katıyor ve plastik görünümünü bozuyor. Özellikle açık renkli tankların eskitmesinde unutmamak lazım.


Son olarak tankın yanlarında yer alan yakıt depolarının kapak kısımlarında aşağıya doğru yağlı akıntı yaptım. Bu tankların üzerine akıntı yapmak görünümü çok gerçekçi kılıyor. O yüzden ince bir şekilde çalışılırsa tankı güzelleştiren bir detay.


Tankı son kez kontrol ederken arka tarafta yer alan alt gövdeyle üst gövdeyi birleştiren parçayı ters taktığımı anladım. Perçinlerin yukarı bakması gerekirken aşağıya doğru bakıyordu. Muhtemelen bu yüzden birleştirme esnasında parçalar yerine oturmayıp ilk başlarda bahsettiğim boşluk kaldı. Artık bu hatanın düzelmesi mümkün olmadığından görmezden gelmek mecburi.


Sonunda bu maketi de bitirdim ve vitrine aldım. Eğer almak isterseniz düşünmeden almanızı tavsiye edeceğim bir kit UM Model'in SU-100 kiti. Benim hoşuma gitti, siz de elinize fırsat geçerse kesin almaya çalışın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder