22 Eylül 2022

STRV 103C | Trumpeter | 1/72


Daha önce de STRV 103C yapmıştım. Hatta aynı kiti yapmıştım. Ortaya çıkan sonuç beni memnun etmeyince dot3'e yatırıp boyayı sildim. Boya silinmeyince de kitten bir tane daha alıp yapmaya karar verdim. Kitimiz Trumpeter'in 1/72 boyutunda STRV modeline ait. Trumpeter'in ince plastiğini çok seviyorum. O nedenle bir kez daha yapmak beni yormadı veya bıktırmadı.


Bir önceki modelden yapım aşamasında tecrübeli olduğumdan o zaman yaptığım hataları yapmadım. Tankın çok ilginç bir mimarisi var. Yapımı da oldukça kolay bu modelin.


Daha önceden üst kapağı ve anten girişlerini yanlış yapmıştım. Bu sefer o bölgelere özellikle dikkat ettim. Yine yanda yer alan korumalar beni zorlamıştı. Şimdi hızlıca hallettim.


Birleştirme işlemi bitince boyamaya giriştim. Öncelikle 4 farklı renkte boyama yapacağımdan maskeleme yapmaya başladım. Ana renk olarak koyu yeşili attım. Sonrasında kurumasını bekleyerek maskeleme yaptım.


Yeşil sonrasında kahverengi rengi attım. Kahverengiyi kırmızı renkle karıştırarak solgun bir pas rengine yakın renk elde ettim. Genel tona daha çok uyum sağladı bu renk. Boyama sonrasında tekrardan maskeleme yaptım.


Kahverengi sonrasında mat siyah renkte boya yaptım. Boya bitişinde tekrardan maskeleme işlemine başladım. Bu boyutta son hali kestirerek maskeleme yapmak oldukça zor. O nedenle belirgin bir şemaya göre çalışmadım.


Son olarak açık renkte bir yeşil attım. Ama boyayla incelticiyi yanlış kullandığımdan çok sıkıntı çektim. Sonunda inceltmeden attım boyayı ve oldukça kalın oldu. Bazı yerlerde kot farkı oluştu.


Tüm boyama bitince kurumasını fazla beklemeden maskeleri çözdüm. En son halinde yeşil renk biraz baskın kaçtı. Ama gözü çok tırmalayan bir sonuç da ortaya çıkmadı. Ben son halini beğendim bu sefer.


Ana boyama bitince tank üstünde yer alan detayları boyadım. Son olarak da kuru fırçalama yaparak tüm işlemleri bitirdim. Kuru fırçalamayı kamuflajdaki renkleri beyazla açarak yaptım. Bazı yerlerde gözü tırmalasa da tanka yine de hacim kattı.


Boyama aşaması tamamen bitince tankın üzerine parlak vernik attım ve kurumasını bekledim. Bazen tanklara saten vernik atıyorum. Ama bu tankın üzerinde çok fazla girinti ve çıkıntı olduğundan eskitme sırasında yüzeyin kaygan olması lazım. Bu nedenle parlak atmayı tercih ettim.


Parlak vernik kuruduktan sonra tankın üzerine dekalleri yerleştirdim. 2. Dünya Savaşı'nda olduğu gibi büyük dekalleri olan bir tank değil STRV tankları. Bu nedenle küçük küçük olan dekalleri yerleştirmek biraz zaman aldı.


Dekaller kuruduktan sonra tekrardan parlak vernik attım. Bunu yaparak dekalleri hem korumaya aldım, hem de parlamalarını engelledim. Dekaller yerine tam oturmaz ve boyayla bütünleşmezse görünümü çok çirkin oluyor. O yüzden parlak vernik arasına dekalleri sıkıştırmak çok önemli.


Parlak vernik kuruyunca tankın üzerine öncelikle burnt umber yağlı boyayla filtre yaptım. Sonrasında aynı işlemi beyaz ve yeşil renkte yağlı boyayla tekrar ettim. Filtre sayesinde farklı renklerin tonları birbirleriyle kaynaşıyor. Bu nedenle filtre yapmak önemli.


Filtre işlemi bitince yğlı boya uygulamasına başladım. Tankın siyah kısımlarına beyaz, diğer kısımlarınaysa bir kaç farklı renkte uygulama yaptım. Aslında bu tür kamuflajlı tanklarda çok da lazım değil. Ama yine de eskitme öncesi güzel renk geçişleri sağlıyor.


Yağlı boya çok geç kuruyan bir uygulama. Bu nedenle iyice kuruyup sertleşmeden başka bir uygulamaya geçmemek gerekiyor. Ben de belli bir süre kurusun diye bekledim. Sonrasında yıkama aşamasına geçtim.


Tankın üzerinde çok girinti çıkıntı olduğundan yıkama yaparak bu girintileri belirginleştirmek istedim. Bu amaçla biraz tinerle inceltilmiş Tamiya'nın panel liner solüsyonlarını kullandım. Hem ince olduğundan kolay yayılıyor, hem de temizlenmesi kolay oluyor. Bu nedenle yıkamada bu solüsyonları tercih ediyorum.


Siyah renkle yıkama bitince tozlanma sağlayan solüsyonlarla tankı bir kez daha yıkadım. Bu amaçla hem kir izi bırakan hem de kumlanma sağlayan solüsyonlardan kullandım. Fazla yıkama yaptığım yerlerin üzerinden tekrar siyah renkle geçtim.


Yıkama işlemi tamamen bittikten sonra tankı bir kez daha vernikledim. Ama bu sefer mat vernik attım. Mat vernik tankın üzerinde pütürlü bir yüzey oluşturuyor ve eskitme işlemlerini kolaylaştırıyor.


Vernik kuruduktan sonra eskitme aşamasına geçtim. Öncelikle namlu ucuna is yapmakla başladım. Namlu ucunda is görünümü tankı gerçeğe yaklaştırıyor. O yüzden unutmamak lazım.


İs efekti yapmaya başlamışken egzos çıkışını da unutmayayım dedim ve o kısma da bolca is pigmenti sürdüm. Egzostan etrafa yayılan is olur diye de çevreye de az miktarda sürdüm. Pigmentleri modele terebentin kullanarak sabitledim.


Tankın genelinin tozlu olmasını istediğimden öncelikle paletlerden kirletmeye başladım. paletlerin tamamına tozlu yıkama yaptım. Daha sonra metalik kesimlere pigmentlerle eskitme yaptım. Son olarak da toz kalıntıları bırakan solüsyonla yıkama yaparak paletleri bitirdim. 


Tankın yan yüzeyleri neredeyse hiç gözükmediğinden o bölgelere dokunmadım. Tekerlekleri de aynı paletler gibi öncelikle tozlu solüsyonlarla yıkadım. Ardından pigment uyguladım ve silinen detayları siyah renkte yıkama yaparak belirginleştirdim.


Tankın ön ve arkasında yere bakan yüzeyleri de öncelikle pigmentlerle kirlettim. Bu kısımlara üst taraflara daha açık renkte, alt taraflara ise daha koyu renkte sıvılarla yıkama yaptım. Son olarak en alt kısma çamur efekti uygulayarak bitirdim.


Tankın yanlarında bulunan benzin bidonlarına aynı şekilde tozlandırma ve yıkama yaptım. Ağız kısımlarından aşağı doğru benzin akıntıları yaptım. Bazı yerlerde de toz ve benzini bulamaç gibi karıştırdım.


Tankın en üst kısmı düz bir yüzey şeklinde olduğundan çok miktarda toz birikeceğini düşündüm. Kuytu kısımlara girecek şekilde burnt sienna renginde yıkama yaptım. Kurumasından sonra dust deposits kullanarak tekrardan yıkadım.


Ön tarafta yer alan anti-tank saldırılarını engellemeye yönelik demir parmaklıkları ön kısımdan bol çamurlarken arka kısımdan tozlandırdım. Ön kısım yerden sıçrayanlar yüzünden daha kirli olur diye düşündüm.  


Tankın üst kısmında mürettebatın yürüdüğü kısımlara süngerle eskitme yaptım. Renk olarak elimde olan chipping boyasından kullandım. Bazı bölgelerde de antrasit renkte eskitme yaptım.


Kurşun kalem ve grafiti kalemi kullanarak tankın köşe kısımlarına eskitme yaptım. Bu uygulama tankın sınırlarını tam olarak belli ediyor ve maketi plastik görüntüsünden kurtarıp metalik hava veriyor. Tüm köşelere iyice kalemleri sürttüm.


Tankın önünde altta yer alan dozer bıçağının yere sürten kısımlarına metalik aşındırma yaptım. Alta bakan kısımlarını da paslandırdım. Sonrasında tozlandırdım ve kirlettim.


Tankın üzerinde yaptığım uygulamaları son defa gözden geçirdim. Bazı yerlerde hatalar vardı ve bunları düzeltmeye uğraştım. Arka paletlerde boya damlaması vardı. Ne yaparsam yapayıp yok edemedim. O kısım o halde kaldı. Onun dışında her gözüme çarpan hatayı düzeltmeye çalıştım.


Artık aklımda kalan başka bir uygulama olmadığından tankı bitirmeye karar verdim. Daha önce de yapıp tam olarak bitiremeden çöpe attığım maketi sonunda yeniden yapmayı başardım. Farklı mimarisi nedeniyle de değişik bir tecrübe oldu benim için.


Sonunda bir tank daha bitti ve vitrine kaldırdım. Bu aralar tezgahta çok fazla 1/72 olduğundan başka bir tane daha alıp yapmaya devam ettim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder