Sayfalar

Yarışma ve Ödüller

M4 Sherman

M4 Sherman Model Rehberi


Hepimizin en çok sıkıntı yaşadığı konu M4 Sherman tankının bir resmi ile karşılaştığımızda resimdeki tankın hangi varyanta ait olduğunu anlamaktır. Ben de bu amaçla bir rehber yazayım dedim. Bu rehberde yazılanlara rağmen resimlerdeki tankın çeşidini anlamak yine de mümkün olmayabilir. Çünkü tank tamirini savaş alanında yaparken ekiplerin tankın modeli çok da umurlarında olmadan parçaları değiştirip taktıkları da önemli bir gerçektir.

Bu arada model isimlerinde kullanılan harflerin anlamı da şöyledir:

T: Deneysel Tip

E: Deneysel Modifikasyon

M: Standart Tip

A: Standart Modifikasyon

B: Standart Şasi Varyasyonu

M4 [Sherman I]


M4 Sherman modeli Continental R-975 hava soğutmalı radyal (yıldız tarzı) motorla donatılmıştı. Yine bu modelde kaynaklı gövde mevcuttur. ABD'de sadece 75mm ve 105mm topa sahip versiyonları üretilmiştir. Bunun yanında M4 Sherman İngiliz Ordusu tarafından 17 librelik Firefly tankı için temel olarak kullanılmıştır. ABD, İngiltere, Polonya, Fransa bu tank modelini kullanmıştır. Bazı geç dönem M4 Shermanların kompozit (M4A1 tanklarıyla benzer döküm) gövdeleri vardı.

M4(75) Sherman


Bu varyant 6748 adet üretilmiştir.


M4 (75) tankında 75 mm'lik bir top, çıkıntılı ve dar sürücü ve telsizci kapakları, 57 ° 'lik eğimli ön gövde ve kuru mühimmat depolama kutuları bulunmaktadır.

M4 (75) Modeli Karakteristik Özellikleri



57 ° eğimli ön gövde, dar ve çıkıntılı sürücü ve telsiz operatörü kapakları


Dar ve at nalı benzeri ters U şekilli arka gövde. Arka kapaklar bazı modellerde düz bazılarındaysa eğimlidir.



Arka motor kapağı M4A1 (75) tankıyla aynıdır.


Arka tarafta İki tane motor erişim kapağı vardır.

M4(75) Kompozit Sherman


Bu modelden sadece Chrysler tarafından 1676 tane üretilmiştir.


M4 (75) kompozit, veyahut diğer adıyla M4 (75) hibrit tankında M4A1 (75) ile aynı döküm ön gövde mevcuttur ama yan ve arka gövdesi M4 (75) tankıyla benzerdir ve kaynaklıdır. Bu modelde geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları mevcuttur ve gövde de anten desteği yoktur. Erken üretim bazı M4 Kompozit / hibrit modellerinde küçük kapaklar ve döküm gövde üzerinde anten desteği bulunur.

M4 kompozitin geliştirilme nedeni döküm işleminin daha hızlı ve ucuz olması ve çok fazla kaynak işlemi ihtiyacını ortadan kaldırmasıdır. Amerika'da bir dönem tüm tank fabrikalarının Shermanlara döküm gövde imal edecek şekilde dönüştürülmesi planlanmıştı. Fakat bundan yeterli döküm kapasitesine sahip olmamaları nedeniyle vazgeçildi. Bunun üzerine Chrysler sadece ön gövdenin döküm olarak üretilmesi fikrini geliştirdi. Bu sayede çok fazla kaynak işlemi gerektiren ön gövde üretimi de basitleştirilmiş olacaktı. Hem de tüm gövdeyi dökmek yerine sadece ön gövdenin dökülmesi de daha küçük dökümhanelerde dahi ön gövde üretilebilmesini sağlayacaktı.

M4(105) Sherman


Bu modelden sadece Chrysler tarafından 800 tane üretilmiştir.


M4 (105) modelinde 105 mm'lik top, geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları, 47 ° eğimli ön gövde vardır. M4 (105) modelinde ıslak mühimmat depolama yoktur. Bu modelde 105 mm top için M52 top yuvası bulunmaktadır. Modelin tareti geç dönem yükseltilmiş depolu (high bustle) tarettir ve arka üst tarafında ekstra vantilatör mevcuttur.

M4 (105) Modeli Karakteristik Özellikleri


Geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları, 47 ° eğimli ön gövde


Tankın arka gövdesi eğimlidir ve dar at nalı şeklinde değildir.


Arka motor kapağı, büyük kapakları olan M4A1 tankı ile aynıdır. Daha önceki M4 motor kapaklarına göre fazladan bir tane benzin/yağ kapağı eklenmiştir.


Bu modelde de iki kapılı motor erişim kapağı mevcuttur.

M4(105) Sherman (HVSS)


Bu modelden sadece Chrysler tarafından 841 tane üretilmiştir.


M4(105) HVSS tankı 47° eğimli ön gövde, geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları ve kuru mühimmat depolama kutularına sahiptir. Bu modelde Yatay Kıvrımlı Süspansiyon Sistemi (Horizontal Volute Spring Suspension) denilen süspansiyon sistemi bulunmaktadır.

Kaynak: Sherman Munitia Website

M4A1 [Sherman II]


M4A1 Sherman modeli tanklar, Continental R-975 hava soğutmalı radyal (yıldız tarzı) motorla donatılmıştır. Gövdeleri tek parça dökümdür. Sadece 75mm ve 76mm topa sahip olarak üretilmiştir.

M4A1 (75) Sherman

Bu modelden 6181 tane üretilmiştir.


M4A1 (75) modeli tanklarda tek parça döküm gövde, 75 mm'lik top, dar sürücü ve telsiz operatörü kapakları ve kuru mühimmat depolama kutuları bulunur. Resimdeki tankta zemin basıncını azaltmak için kullanılan uçlarına ek takılarak uzatılmış ("duck bill-ördek gagası") paletler bulunmaktadır.

M4A1 (75) Modeli Karakteristik Özellikleri



Ön gövde üzerinde dar ve ileri doğru çıkıntılı sürücü ve telsiz operatörü kapakları bulunmaktadır.


Arka gövde dar at nalı şeklindedir ve eğimli değil dikeydir.


Arka üst motor kapağı M4 (75) tank modeliyle aynıdır


Arka aşağıda iki kapaklı motor erişim kapısı vardır. Bu örnek resimde soğutma sistemini koruyan büyük ızgara yoktur, aşağıdaki resimlerde görülebilir.

M4A1 (75) Sherman (Geniş kapaklı)


Bu modelden yaklaşık 100 tane üretilmiştir.


M4A1 (75) (Geniş kapaklı). Bu tank, M4A1'in geçiş versiyonudur. Geniş sürücü ve telsiz operatörü kapaklı döküm gövdeye sahiptir. Bu modelde 75mm topa sahip taret mevcuttur. Büyük sürücü kapağının açılmasını kolaylaştırmak için yükseltilmiş depolu (high bustle) tarete sahiptir. Gövde yanlarında gövdeye gömülü ek zırha sahiptir. Bu model tankların çoğu resimdeki tank gibi Duplex Drive yüzme tanklarına dönüştürülmüştür.

M4A1 (76) W Sherman


Bu modelden yaklaşık 2171 adet üretilmiştir.


M4A1 (76)W modeli tanklarda; tek parça döküm gövde, 76 mm'lik namlu frenli top, büyük sürücü ve telsiz operatörü kapakları ve ıslak mühimmat depolama kutuları vardır.

M4A1 (76)W Modeli Karakteristik Özellikleri


Tankta geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları vardır.


Gövdenin arka tarafı dikeydir ve at nalı şeklinde değil düz üretilmiştir. Resimde görülen ızgara Barber Coleman Egzoz Deflektörüdür.


Arka üst motor kapağı; geniş motor kapakları olan M4 (105) tank modelindekiyle aynıdır. Önceki M4A1 arka motor plakalarına kıyasla ek bir benzin / yağ kapağı gövdeye eklenmiştir.


Arka alt gövde de iki kapaklı motor erişim kapısı vardır. Bu tankta da normalde olması gereken egzoz deflektörü kaybolmuş.

M4A1 (76) W Sherman (HVSS)


Bu modelden yaklaşık 1255 adet üretilmiştir.


M4A1 (76) W HVSS Sherman tank modeli M4A1 (76) W modeliyle hemen hemen aynıdır, tek fark bu modelin Yatay Sarmal Süspansiyon Sistemine (Horizontal Volute Suspension System) sahip olmasıdır.

Kaynak: Sherman Munitia Website

M4A2 [Sherman III]


M4A2 Sherman modeli General Motors tarafından üretilen 6046 motoruyla donatılmıştır. Bu modelde kaynaklı gövde mevcuttur. Tank 75 mm ve 76 mm top versiyonlarına sahiptir.

M4A2(75) Sherman


Bu modelden yaklaşık 7053 tane üretilmiştir.


M4A2 (75) modelinde 75 mm'lik top, dar ve çıkıntılı sürücü ve telsiz operatörü kapakları, 57 ° eğimli ön gövde ve kuru mühimmat depolama alanı bulunmaktadır.

M4A2 (75) Modeli Karakteristik Özellikleri


57 ° eğimli ön gövde, dar ve çıkıntılı sürücü ve telsiz operatörü kapakları



M4A2 (75) modelinin arka gövde plakası eğimlidir.



M4A2 (75) modelinde arka üst gövde plakasında küçük ızgaralı kapaklar bulunmaktadır.


Tankın arkasında motor kapağı yoktur ve egzoz sistemi bulunur. Bazı modellerde egzoz gazı deflektör sistemi bulunabilir.

M4A2(75) Dry [Kuru] Sherman


Bu modelden yaklaşık 1000 tane üretilmiştir.


Bu model M4A2'nin geçiş versiyonudur, geniş sürücü ve telsiz operatörü kapaklı 47 ° eğimli tek parça ön gövdeye sahiptir. Diğer 47 ° eğimli ve geniş kapaklı 75 mm ve 76 mm toplu modellerde ıslak mühimmat depolama alanı bulunurken bu modelde hala daha eski modellerdeki gibi kuru mühimmat depolama alanı bulunmaktadır. Gövde kenarlarına ıslak mühimmat depolamaya sahip tanklarda bulunmayan ek zırh plakaları eklenmiştir. Bu modelden sadece 1000 tane üretilmiştir ve şu anda bir tanesi Romanya Bükreş'te bulunup korunmaktadır.

M4A2 (76) W Sherman (VVSS)


Bu modelden yaklaşık 1594 tane üretilmiştir.


Bu modelde 47 ° eğimli ön gövde, geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları ve ıslak mühimmat depolama alanı bulunmaktadır. Bu model T23 tipi taret ve 76 mm'lik topa sahiptir. Resimdeki tank Rus arşivinde bulunmaktadır ve muhtemelen 1944'te SSCB'deki denemeler sırasında çekilmiştir. Çoğu M4A2 (76) VVSS modeli Sherman tankları Sovyetlere lend-lease programı çerçevesinde kiralanmıştır. Bu modelden hiç bir tank günümüze erişememiştir.

M4A2 (76) W Modeli Karakteristik Özellikleri


47 ° eğimli ön gövde, geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları



Arka gövde plakası eğimlidir.


M4A2 (76) W modelinde arka üst gövde plakasında küçük ızgaralı kapaklar bulunmaktadır. Bu modele daha önceki modellerden farklı olarak ek bir benzin/yağ kapağı eklenmiştir.


Egzoz sistemi önceki M4A2'lerle aynıdır.

M4A2 (76) W Sherman (HVSS)


Bu modelden yaklaşık 1321 adet üretilmiştir.


Bu modelde 47 ° eğimli ön gövde, geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları ve ıslak mühimmat depolama alanı bulunmaktadır. Diğer modellerden farklı olarak Yatay Sarmal Süspansiyon Sistemine (Horizontal Volute Suspension System) sahiptir. Resimde görülen tankta kullanılan paletler 2. Dünya Savaşı esnasında kullanılmamıştır.

Kaynak: Sherman Munitia Website

M4A3 [Sherman IV]


M4A3 Sherman varyantı Ford GAA V8 motora sahiptir; gövdesi kaynaklıdır ve 75 mm, 76 mm ve 105 mm top bu modelde kullanılmıştır.

M4A3 (75) Sherman


Bu modelden Ford Motor Company tarafından 1690 tane üretilmiştir.


M4A3 (75) modelinde 75 mm'lik top, dar ve çıkıntılı sürücü ve telsiz operatörü kapakları, 57 ° eğimli ön gövde ve kuru mühimmat depolama alanı bulunmaktadır.

M4A3 (75) Modeli Karakteristik Özellikleri


57° eğimli ön gövdede dar ve çıkıntılı sürücü ve telsiz operatörü kapakları bulunmaktadır.



Tankın arka gövdesi eğimlidir.


M4A3 Shermans modellerinde arka gövde üstünde geniş ızgaralı kapaklar kullanılmıştır. 2. Dünya Savaşı'ndan sonra geleneksel kapı menteşeleri burulma çubuklu/dengelenmiş menteşelerle değiştirildi.


Arka gövde alt kısmında, iki tane oldukça ağır egzoz çıkışı ve tek bir motor erişim kapısı bulunmaktadır. Tankın zemini ile arka plaka arasındaki geçiş kısmı dikey değil yuvarlanmıştır.

M4A3(75)W Sherman (VVSS)


Bu modelden Fisher tarafından 2420 tane üretilmiştir.


Bu modelde 75 mmlik top, geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları, 47° eğimli ön gövde ve ıslak mühimmat depolama alanı bulunmaktadır.

M4A3 (75)W Modeli Karakteristik Özellikleri


47° eğimli ön gövde, geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları


Tankın arka gövdesi eğimlidir. Arka gövde plakasında yedek palet baklaları için yuvalar bulunmaktadır.



Arka gövde üstünde geniş ızgaralı kapaklar kullanılmıştır. 2. Dünya Savaşı'ndan sonra geleneksel kapı menteşeleri burulma çubuklu/dengelenmiş menteşelerle değiştirildi. Arka çamurluklar M4A3(75) tankından farklıdır.


Arka taraftaki egzos sistemi M4A3(75) tanklarındakiyle aynıdır. Resimde egzos gaz deflektör sistemi görülmektedir.

M4A3(75)W Sherman (HVSS)


Bu modelden Fisher tarafından 651 tane üretilmiştir.


Bu modelde 75 mmlik top, geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları, 47° eğimli ön gövde, ıslak mühimmat depolama alanı ve Yatay Sarmal Süspansiyon Sistemi bulunmaktadır.

M4A3E2 "Jumbo"


Bu modelde Fisher tarafından 254 tane üretilmiştir.


M4A3E2 "Jumbo" modeli M4A3 (75) W gövdesini temel almıştır. İlk modellerde 75 mm'lik top bulunurken sonraki modeller 76 mm'lik topla üretilmiştir. Bu modelde geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları, 47 ° eğimli ön gövde ve ıslak mühimmat depolama alanı bulunmaktadır. Gövdeye ekstra zırh eklenmiştir. Top koruması daha da kalınlaştırılmıştır. Diferansiyel koruması ve tarette de daha kalın zırh kullanılmıştır.

M4A3E2 "Jumbo" Modeli Karakteristik Özellikleri


Gövdeye ekstra zırh kaynaklanmıştır.


Top koruması diğer modellere göre kalındır ve özgün bir şekle sahiptir.


Diferansiyel kapağı tek parça dökümdür ve kalınlığı 5 1/2 inç'e çıkarılmıştır.

M4A3(76)W Sherman (VVSS)


Bu modelden Chrysler tarafından 1400 tane , Fisher tarafından 525 tane üretilmiştir.


Bu model M4A3(75)W modeliyle aynı özelliklere sahiptir ve geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları, 47° eğimli ön gövde ve ıslak mühimmat depolama alanı bulunmaktadır. Farklı olarak T23 türü taret ve 76 mmlik topa sahiptir.

M4A3(76)W Sherman (HVSS)


Bu modelden Chrysler tarafından 2617 tane üretilmiştir.


Bu model M4A3(76)W modeliyle aynı özelliklere sahiptir ve geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları, 47° eğimli ön gövde ve ıslak mühimmat depolama alanı bulunmaktadır. Farklı olarak Yatay Sarmal Süspansiyon Sistemine sahiptir. Resimde görülen tanktaki palet türü 2. Dünya Savaşı esnasında kullanılmamıştır.

M4A3(105) Sherman (VVSS)


Bu modelden Chrysler tarafından 500 tane üretilmiştir.


Bu modelde geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları, 47° eğimli ön gövde ve kuru mühimmat depolama alanı bulunmaktadır. Bunun yanında modelin tareti geç dönem yükseltilmiş depolu (high bustle) tarettir ve arka üst tarafında ekstra vantilatör mevcuttur. Tarette 105 mm top için M52 top yuvası bulunmaktadır. Bu model M4 (105) modeliyle hemen hemen aynıdır. Farklı olarak sadece resimde kırmızıyla işaretlenen motor kapağı stopperleri bulunmaktadır. Bu modelin neredeyse tamamı 2. Dünya Savaşı sonrasında M4A3E4 modeline çevrilmiştir.

M4A3(105) Sherman (HVSS)


Bu modelden Chrysler tarafından 2539 tane üretilmiştir.


Bu modelde geniş sürücü ve telsiz operatörü kapakları, 47° eğimli ön gövde ve kuru mühimmat depolama alanı bulunmaktadır. Bunun yanında Yatay Sarmal Süspansiyon Sistemine sahiptir.

Kaynak: Sherman Munitia Website

M4A4 [Sherman V]


M4A4 Sherman modeli Chrysler Multibank motoru ile donatılmıştır. Gövdeleri kaynaklıdır ve uzatılmıştır. ABD'de sadece 75 mm'lik versiyon üretilmişken İngiliz Ordusu tarafından 17pdr Firefly tankı için temel olarak kullanılmıştır.

M4A4 (75) Sherman


Bu modelden Chrysler tarafından 7499 tane üretilmiştir.


Bu modelde 75 mm top, dar ve çıkıntılı sürücü ve telsiz operatörü kapakları, 57 ° eğimli ön gövde ve kuru mühimmat depolama alanı bulunmaktadır. M4A4'ler 3 parçalı diferansiyel korumasıyla üretilmiştir.

M4A4 Modeli Karakteristik Özellikleri


Gövdenin uzatılması nedeniyle tekerlekler arasındaki mesafe de uzamıştır. Bu bir M4A4 tankını tanımak için en önemli ipucudur.


57 ° eğimli ön gövde, dar ve çıkıntılı sürücü ve telsiz operatörü kapakları



Arka gövde plakası eğimlidir.



Bu modelin üst gövdedeki motor plakası kendisine özgüdür.


Motor erişim kapağı iki kapılıdır.

Kaynak: Sherman Munitia Website

M4A5


Aslında M4A5 adıyla üretilmiş bir Sherman varyantı yoktur. Kanada üretimi RAM tankları M4A5 olarak adlandırılmıştır.


M4A6


M4A6 modeli Sherman tanklarının üretilmiş son versiyonudur. Kompozit bir gövdeye sahiptir ve Wright Cyclone dizel motora sahiptir.


M4A6 tasarımı büyük ölçüde geç dönem M4A4'e dayanmaktadır ve uzun gövdeye sahiptir. Fakat geç dönem M4 tanklarında olduğu gibi ön tarafta döküm, orta ve arkadaysa kaynaklı kompozit gövdeye sahiptir.



M4A6 tanklarında tek parça sivri burun kullanılmıştır.


Tüm M4A6 tanklarında gövde yanlarında mühimmat depolarını korumak için ek zırh bulunmaktadır.


Arka gövde plakası eğimlidir.

Kaynak: Tanks-Encyclopedia

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder